اخبار و گزارش های مهم افغانستان و جهان درهفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

طالبان پيشنهاد کرزی را رد کرد

 

"طالبان بدون حمایت خارجی نمی توانند به حملات خود ادامه دهند"

طالبان پیشنهاد حامد کرزی رییس جمهور افغانستان را که از آنان خواسته است از مخالفت خود دست بردارند وبه پروسه آشتی در این کشور بپیوندد رد کرده اند.

عبدالحی مطمئن سخنگوی طالبان گفته است تنها راه موجود جهاد ومقاومت به ضد اشغال گری آمریکا و دولت دست نشانده آن است.

آقای مطمئن در اظهاراتی به خبرگزاری رویتر گفت طالبان به هیچ وجه از مبارزه خود دست برنخواهند داشت.

حامد کرزی این پیشنهاد را در کنفرانس دور روزه تحکیم صلح که چند روز پیش در کابل بر گزار شده بود ؛ ارایه کرد. او گفت "افغانستان امروز دوباره به خانه مشترک تمامی افغانها تبدیل شده است."

این کنفرانس از سوی کميسيون تحکيم صلح افغانستان سازمان دهی شده بود. این کمیسون به منظور تشويق "افراد خسته از جنگ" به بازگشت به زندگی غيرنظامی و ترک نبرد ايجاد شده است.

  این درست است که حملات شورشیان در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است، اما در حال حاضر ما نمی توانیم از وجود یک یک جنبش آن گونه که چهار سال پیش وجود داشت صحبت کنیم

اظهارات سخنگوی طالبان در حالیست که دولت افغانستان از ضعف و نا توانی نیروهای شورشی سخن می گوید.

اما همزمان گزارشها حاکی از آن است که از زمانی فروپاشی رژیم طالبان درسال2001؛ در سال جاری افغانستان شاهد بدترین موارد خشونت بوده است.

تا حال دست کم یک هزار نفر کشته شده اند که در میان آنان چند نظامی آمریکایی نیز قرار دارد. بر اساس گزارشها خشونت در مناطق هم مرز افغانستان با پاکستان، تقریبا هر روز قربانی می گیرد.

پرسشی که مطرح می شود این است که چرا طالبان پیشنهاد دولت را رد کردند؟ آیا این نشان دهنده آن است که این جنبش از یک موضع قوی صحبت می کند؟

ظاهر طنین سردبیر برنامه های بی بی سی برای افغانستان می گوید این درست است که حملات شورشیان در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است، اما در حال حاضر ما نمی توانیم از وجود یک یک جنبش آن گونه که چهار سال پیش وجود داشت صحبت کنیم.

آقای طنین می گوید حملات بیشتر خبرساز وتبلیغاتی است تا یک خطر جدی برای نظام فعلی افغانستان.

اما همزمان او خاطر نشان می کند که طالبان دارند انسجام بیشتر پیدا می کنند و از شگردهای تازه استفاده می کنند وسلاحهای جدیدی بدست آورده اند.

با این حال به باور وی ما نمی توانیم آنان را آنگونه که مدعی اند، یک خطر جدی تلقی کنیم؛ و حملات طالبان بیشتر جنبه ی سیاسی و تبلیغاتی دارد.

برخی از مقامات افغانستان، دولت پاکستان وجهات خارجی را به حمایت از شورشیان متهم می کنند، اما پاکستان همواره این اتهام را رد کرده است.

اگر طالبان پشتوانه ی خارجی ندارند، این اعتماد به نفس را از کجا پیدا کرده اند؟ آیا همانطور که ادعا دارند مردم افغانستان از آنان حمایت می کنند و آن گونه که یک دسته از تحلیل گران ابراز نظرمی کنند طالبان می خواهند تجربه دهه ی هشتاد ودوران مبارزه بر ضد روسها را زنده بسازند؟

 

سردبیر برنامه های بی بی سی برای افغانستان می گوید مازمانی می توانیم از زنده شدن چنین تجربه ای صحبت کنیم که یک خیزش ومبارزه عظیم مردمی وجود داشته باشد. اما ، ما شاهد چنین چیزی در افغانستان نیستیم و طالبان از حمایت مردمی آنگونه که آنان ادعا دارند برخوردار نیستند.

آقای طنین می گوید طالبان بدون حمایت خارجی نمی توانند به حملات خود ادامه دهند. و در این زمینه او به گزارشهای اشاره می کند که از فعالبت آزادانه طالبان در مناطق مرزی با افغانستان حکایت دارد.

  شورشیان افغان از 'آنسوی مرز' تقویت می شوند

  

آمريکا "گروههای برون مرزی" را متهم به کمک به جنگجويان مخالف دولت افغانستان کرده است

نیروهای ائتلاف بین المللی ضد تروریسم به رهبری آمریکا در افغانستان می گویند جنگجویان مخالف دولت این کشور به منظور ادامه جنگ، از "آنسوی مرزهای افغانستان" کمک نظامی و پولی دريافت می کنند.

جیمس یانتس، سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، روز دوشنبه، 14 نوامبر، در کابل این اظهارات مطرح کرد اما در این مورد از کشور و یا گروه خاص برون مرزی افغانستان نام نبرد.

تاکید سخنگوی نظامیان آمریکایی در افغانستان در مورد "حمایت آنسوی مرزهای افغانستان" از تروریسم در داخل خاک این کشور یک روز پس از آن صورت می گیرد که صبغت الله مجددی، رییس کمیسیون تحکیم صلح افغانستان به گونه ای مشخص، کشور پاکستان را به مداخله در امور افغانستان متهم کرد و گفت که 90 در صد درگیری های نظامی در افغانستان ناشی از حمایت حلقات پاکستانی از این شورشیان است.

جیمس یانتس، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان بدون آنکه این اظهارات آقای مجددی را رد یا تایید کند، سخنان او را نظرات شخصی وی خواند.

آقای یانتس گفت: "اسنادی در دست داریم که مخالفان دولت افغانستان از آنسوی مرزهای این کشور کمک پولی و نظامی می شوند. از آنجاییکه نوعیت این سلاح ها متفاوت است نمی شود در این مورد حکم کرد که به شکل مشخص کدام کشور در این زمینه فعالیت می کند."

اسنادی در دست داریم که مخالفان دولت افغانستان از آنسوی مرزهای این کشور کمک پولی و نظامی می شوند. از آنجاییکه نوعیت این سلاح ها متفاوت است نمی شود در این مورد حکم کرد که به شکل مشخص کدام کشور در این زمینه فعالیت می کند

جيمز يانتس به این باور است که روشن شدن چنین موضوعی، کار دستگاه های امنیتی و استخباراتی افغانستان است تا تثبیت شود که اسلحه و پولی که در اختیار شورشیان در افغانستان قرار می گیرد، از سوی کدام کشورها تهیه می شود.

به نظر بسیاری از آگاهان، افغانستان با داشتن مرز طولانی و دشوار برای کنترل با پاکستان، بیشتر از سوی آن کشور در معرض نا امنی و بی ثباتی قرار دارد.

شماری از دولتمردان افغانستان نیز برخی حلقات در پاکستان را در نا امنی های مرزی مقصر می دانند.

این در حالی است که مقامات پاکستان با رد چنین ادعاها به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرده اند.

مقامات پاکستانی همچنین گفته اند که ده ها تن از افراد مظنون به وابستگی به گروه طالبان و القاعده از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده اند.

 

نامزدان شكست خورده تظاهرات كردند

با اعلام نتايج نهايي انتخابات پارلماني افغانستان تعدادي ازنامزدهاي شكست خورده اين انتخابات در كابل دست به تظاهرات زدند.
اعتراض‌ كنندگان كه تعداد آنان به صدها نفر مي ‌رسيد، دولت و كميسيون‌ انتخابات رامتهم كردند كه به نفع افراد خاص تقلب كرده و باعث شكست اين افراد در انتخابات پارلماني شده ‌اند.
آنان عنوان كردند كه عليه دولت و كميسيون انتخابات افغانستان به دادگاه ‌هاي بين ‌المللي شكايت خواهند كرد.
چندي قبل نيز كميسيون انتخابات
۵۰ تن از كارمندان خود را به اتهام دست داشتن در جعل و تقلب در جريان انتخابات پارلماني از كار بركنار كرد.
ريچارد اتوود رييس بخش عملياتي دفتر انتخابات افغانستان در كابل به خبرنگاران گفت : طرح اين ادعا مبني بر انجام تقلب و جعل توسط ماموران دولتي در روند شمارش آرا در مناطق مختلف ، سبب بروز نگراني براي دفتر انتخابات شده است.
پيش از اين نيز تعدادي از نامزدها و فعالان امورانتخابات شكايتهاي گسترده ‌اي در مورد وجود تقلب در روند شمارش آرا مطرح نموده و هشدار داده بودند كه اگر به اين موارد رسيدگي جدي نشود، مشروعيت انتخابات پارلماني افغانستان زير سووال خواهد رفت.
طي هفته ‌هاي اخير موجي از نارضايتي نامزدهاي پارلماني و شوراهاي ولايتي در مناطق مختلف افغانستان بويژه كابل مبني بر تقلب و جعل در شمارش آرا راه‌ افتاده و هزاران نفر از طرفداران نامزدها دست به تجمع و راهپيمايي زده‌ اند.
ولي رييس بخش عملياتي دفتر انتخابات خواستار پذيرش نتايج انتخابات پارلماني و شوراهاي ولايتي از سوي نامزدها شده است.
وي افزود كه ‌مواردي از تقلب در روند راي‌ گيري انتخابات پارلماني و شوراهاي ولايتي وجود داشته كه تلاشهاي زيادي براي جلوگيري از تاثير آراي غيرقانوني در جريان انتخابات افغانستان انجام شده است.
رييس بخش اجرايي كميسيون انتخابات افغانستان اعلام كرد : به دليل تقلب و ايجاد مشكلاتي كه درروند راي ‌گيري در جريان انتخابات پارلماني و شوراهاي ولايتي در اين كشور صورت گرفته ، آراي‪
۷۰۰ مركز راي ‌گيري باطل اعلام شده ‌است.
اتوود گفت : اين رقم ،‪
۲/۵درصد ازكل مراكز راي‌ گيري را در سراسر افغانستان تشكيل مي‌ دهد كه آراي آن باطل اعلام شده است.

آي اس آي هنوز مداخله مي كند
حضرت صبغت الله مجددی رئیس کمیسیون مستقل ملی تحکیم صلح افغانستان در یک کانفرانس خبری پیرامون تشکیل کمیسیون تحکیم صلح و ضرورت های این کمیسیون در شرایط بد امنی افغانستان یاد کرده گفت : در ظرف چهارسال دولت کرزی همراه با نیروهای ائتلاف و عساکر کمک به امنیت ایساف نتوانسته یک ثبات کلی را در افغانستان تامین نماید .
ضرورت به ان شد که با ایجاد کمیسیون باب مذاکره با جناح طالبان ، نیروهای حزب حکمتیار و شورشیان دیگر در افغانستان باز بکنیم که نتایج مثبت را به بار اورد که حدود هفتصد تن افراد مسلح جنگجو از مخاصمت دست کشیدند.
مجددی از مداخله کشور پاکستان در امور افغانستان به حمایت سازمان آی اس آی سازمان استخباراتی پاکستان یاد کرد.
وی برخی از سازمان های مذهبی و علمای کشور پاکستان را مخالفین صلح و امنیت در افغانستان خواند که این مخالفت جز اختراعات دین خود ساخته و مذهب خود بافته این علما دانست .
وي در مورد عملكرد مثبت پاكستان نيز گفت : اگرچه پاكستان گامهاي مثبتي در مبارزه با تروريسم برداشته اما انتظار ما از رييس جمهور و دولت اين كشور مبارزه جدي تر با دهشت‌ افكنان و مخالفان صلح و امنيت در افغانستان است.
وي ادامه داد : ما از تمامي مخالفان دولت مي‌خواهيم كه با پيوستن به برنامه آشتي ملي در بازسازي و عمران و آباداني كشورشان سهيم شوند.
مجددي دستهاي خارجي را عامل بي‌ ثباتي و نا امني در افغانستان دانست و تصريح كرد: دوران جنگ و دشمني بسر آمده و مردم مظلوم ما از جنگ و تفرقه و آوارگي خسته شده‌ اند و امروز سازندگي و عمران و آباداني را انتظار مي‌ كشند.

ادامه ناآرامى‌ها در افغانستان و موقعيت سربازان آلمانى در اين كشور 

   خبرگزارى آلمان از كابل گزارش داد كه در استان پكتيا، واقع در جنوب شرقى افغانستان انفجارى رخ داده و در اثر آن ۵ پليس اين كشور كشته شده اند. وزير كشور افغانستان در مورد اين انفجار گفت: اتوموبيل ماموران پليس در هنگام حركت به مينى كه در جاده تعبيه شده بود، اصابت كرده و منفجر شده است.

تا كنون دو نفر به خاطر دست داشتن در مين گذارى و اين انفجار در استان پكتيا دستگير شده‌اند. اين حادثه در شرايطى رخ مى‌دهد كه در استان قندهار، واقع در جنوب افغانستان نيز در اثر عملياتى انتحاری، سه غيرنظامى افغانى به قتل رسيدند و چهار نفر ديگر زخمى شدند. اين حادثه خونين زمانى اتفاق افتاد كه سوءقصدكننده انتحارى اتوموبيل خود را كه در آن مواد منفجره جاسازى شده بود، به كاروان خودروهاى نظاميان خارجى كه در حركت بودند زد و باعث انفجار شد.

اما اين حوادث خونين در حالى رخ مى‌دهند كه روز دوشنبه گذشته نيز در اثر انفجارى از همين دست در كابل، يك سرباز آلمانى و هشت شهروند افغانى كشته شده بودند. در اين حادثه نيز دو سرباز آلمانى مجروح شدند. مجروحان ديروز به كشورشان بازگشتند و تحت مداوا قرار گرفتند.

قتل يكى ديگر از نظاميان آلمانى در افغانستان بازتاب وسيعى در آلمان داشت و يورگ فان اسن، يكى از نمايندگان مجلس آلمان، بوندس تاگ، و عضو حزب ليبرال آزاد اين كشور، خواستار تحقيقاتى وسيع در مورد چگونگى كشته شدن اين سرباز و علل آن شده است. او خواستار تحقيقى فراگير شده كه چرا اين سرباز در زمان حادثه در خودرويى از نوع ”ولف” بوده، در صورتى كه خودروهاى مدل ”دينگو” از امكانات امنيتى بيشترى برخوردارند.

نگرانى در مورد شرايط امنيتى نظاميان آلمانى مستقر در افغانستان از جمله به اين علت است كه راينهولد رُبه، مسئول امور نظامى كشور در مجلس نمايندگان آلمان نيز اظهار داشته كه امكان كشته شدن سربازان آلمانى بيشترى در افغانستان وجود دارد.

رُبه در مصاحبه‌اى با روزنامه‌ى آلمانى Saarbrücker Zeitung گفت: با وسعت يافتن قلمرو فعاليت سربازان حافظ صلح سازمان ملل متحد، آيساف، به شمال افغانستان و شركت آنها در عمليات خطرناك‌تر از گذشته، امكان كشته شدن سربازان آلمانى عضو آيساف وجود دارد، بخصوص اين كه بزرگ‌توليدكنندگان ِ مواد مخدر كوشش خواهند كرد تا سربازان عضو آيساف را مرعوب سازند و بتوانند با خيال راحت به كار خود ادامه دهند.

آغاز هفته حسابدهی دولت در افغانستان

دولت افغانستان هفت روز آينده، از شنبه ۱۹ نوامبر را، 'هفته حسابدهی' وزيران کابينه اين کشور نامگذاری کرده است.

 

در اين هفته تمامی وزيران دولت افغانستان از طريق رسانه های دولتی اين کشور به عملکرد يک سال گذشته خود خواهند پرداخت.

 

کريم رحيمی، سخنگوی رياست جمهوری افغانستان در آغاز اين هفته به خبرنگاران در کابل گفت که چنين اقدامی در تاريخ افغانستان سابقه نداشته است.

 

تاکيد دولت افغانستان به حسابدهی، در آستانه تشکيل پارلمان اين کشور صورت می گيرد.

 

حسابگيری از دولت، در خط مشی انتخاباتی بيشتر نامزدهای انتخابات پارلمانی افغانستان بوده است که اکنون وارد پارلمان شده اند.

 

برخی از کارشناسان افغان بر اين باورند که اقدام دولت به حسابدهی، در ادامه تلاشها به منظور کم کردن از فشارهای پارلمان به دولت افغانستان اجرا می شود.

 

در اين حال سيف الدين سيحون، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل، تاکيد دولت به حسابدهی وزيران کابينه را "اقدامی نمايشی" در آستانه ايجاد رسمی پارلمان افغانستان می داند.

 

آقای سيحون بر اين باور است که آنچه را افغانها ظرف سال گذشته از کارکرد دولت ديده اند، با وااقعيتهای عینی زندگی روزمره خود محک می زنند.

 

او می گويد: "تشريح برنامه های کاری وزارتخانه ها، مساله ای سياسی نيست که آن را بتوان به هر شکلی توجيه کرد، مردم نارسايی های کاری را با تمام وجود خود حس کرده اند."

 

اقدام دولت افغانستان به حسابدهی، يک سال پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری و به دنبال افزايش نارضايتی شهروندان افغان نسبت به کارکرد دولت اين کشور صورت می گيرد.

 

به باور بسياری از افغانها، مسئولان امور ظرف يک سال گذشته در محار فساد اداری و رشوه ستانی در ادارات دولتی ناکام مانده اند و برنامه های انکشافی آنان نيز در بيشتر موارد، به اجرا گذاشته نشده است.

 

 

 

دو متهم به بدرفتاری با زندانيان افغان بازجويی می شوند

نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در افغانستان اعلام کرده اند که دو تن از نظاميان خود را که متهم به بد رفتاری با شماری از زندانيان در اين کشور شناخته شده اند مورد بازجويی قرار می دهند.

بر اساس يک اعلاميه مطبوعاتی از سوی اين نيروها، موارد سوء رفتار از سوی نظاميان آمريکايی عليه چند زندانی افغان در يکی از بازداشتگاه های اين نيروها در جنوب افغانستان صورت گرفته است.

کاوين دی مايريکس و جيمز آرهيز، متهم به وارد آوردن ضربه بر قسمتهای مختلف بدن زندانيان افغان و سوء رفتار با آنها شده اند.

گفته شده است که اين موارد در يکی از باشگاه های نظامی نيروهای آمريکايی در ولايت اروزگان و در ماه جولای سال جاری ميلادی اتفاق افتاده است.

جری اوهارا يک سخنگوی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در افغانستان گفته است که بازجويی از متهمان در پايگ

اعتراض سازمان ملل به نقض حقوق زندانيان عراقي دربند

كميته كمك به عراق وابسته به سازمان ملل در گزارشي از روند تحولات اين كشور، به نقض حقوق زندانيان عراقي دربند ارتش آمريكا و همپيمانانش در عراق، اعتراض كرد.

راديو عراق دوشنبه شب با بيان اين مطلب به نقل از گزارش سازمان ملل افزود: با زندانيان عراقي دربند نيروهاي آمريكا و همپيمانانش به خشونت رفتار مي‌شود.

دراين گزارش همچنين از ادامه عمليات نظامي ارتش آمريكا و نيروهاي عراقي در مناطق مختلف عراق، ابراز نارضايتي شده است.

درباره وضعيت زندانيان عراقي دربند آمريكا سازمان‌هاي مدافع حقوق بشر ايالات متحده هم معترض‌اند.

  نشست تونس و سهم اندك جهان سوم از اينترنت 

 از سال‌ها پيش، بر سر اين موضوع كه اينترنت در سطح جهانى چگونه بايد اداره شود، اختلاف وجود داشته است   

 در حالى كه تصور يك زندگى بدون اينترنت براى اكثريت شهروندان كشورهاى صنعتى جهان غيرممكن شده است، در كشورهاى كم توسعه، هنوز حتى استفاده از تلفن، براى اكثريت مردم رويائى دور از دسترس به حساب مى‌آيد. اين هفته با هدف كم كردن اين فاصله، نشست جهانى جامعه اطلاعاتى در تونس برپا شده است.

مساله فاصله زياد ميان كشورهاى صنعتى و كم توسعه، در زمينه استفاده از شبكه جهانى اينترنت، حدود دو سال پيش براى نخستين بار در نشست جهانى جامعه اطلاعاتى كه به ابتكار سازمان ملل متحد در ژنو تشكيل شد، مورد بحث قرار گرفت. در آن نشست، نمايندگان ۱۷۵ كشور جهان، سندى را امضاء كردند كه بسيار بلندپروازانه به نظر مى‌رسيد. به موجب اين مصوبه، تا سال ۲۰۱۵ نيمى از جمعيت جهان، يعنى بيش از سه ميليارد نفر، بايد به اينترنت دسترسى داشته باشند.

اما نشست دو سال پيش ژنو، به اين پرسش  كه چه كسى بايد كنترل اينترنت را در سطح جهان به عهده داشته باشد پاسخى نداد؟ در آستانه اجلاس تونس، روشن شد كه اين موضوع زمينه ساز اختلاف نظرهاى شديدى است كه سبب مى‌شوند مساله توزيع عادلانه استفاده از اينترنت، بسيار كمتر از آنچه پيش‌بينى مى‌شد، مورد بحث قرار گيرد.

پيش از برگزارى نشست تونس آقاى ولفگانگ كلاين وشتر، كارشناس علوم ارتباطات در دانشگاه ”آرهوس” دانمارك در اين مورد گفت: «كنترل يا نظارت بر اينترنت مى‌تواند دليل جنگ در نشست باشد. از سال‌ها پيش، بر سر اين موضوع كه اينترنت در سطح جهانى چگونه بايد اداره شود، اختلاف وجود داشته است.»

در حال حاضر سيزده كامپيوتر خادم يا سرور ريشه در جهان وجود دارند كه بدون وجود آن‌ها، ارتباط در شبكه جهانى اينترنت امكان‌پذير نيست. وظيفه اين سيزده كامپيوتر خادم كه سازمانى به نام  ICANN  در كاليفرنيا بر آن‌ها نظارت دارد، دادن كدها و شماره‌هاى اينترنتى است. آى سى اى ان ان، در واقع يك نهاد غيرانتفاعى است، اما زير نظر وزارت بازرگانى آمريكا كار مى‌كند و به همين دليل دولت ايالات متحده مى تواند تمام تصميمات آن را وتو كند.

بسيارى از كشورهاى شركت كننده در نشست جهانى جامعه اطلاعاتى معتقدند كه آمريكا مى‌تواند با استفاده از قدرت خود، ارتباط اينترنتى هر كشورى را كه مخالف خود تشخيص دهد قطع كند. چين، برزيل، هند و ايران از جمله اين كشورها هستند. آن‌ها، خواستار آن شده‌اند كه يك نهاد بين‌المللى زير نظر سازمان ملل متحد وظيفه نظارت بر كامپيوترهاى خادم را به عهده بگيرد. اما دولت آمريكا با اين پيشنهاد موافق نيست و مى‌خواهد قدرت خود را حفظ كند.

مساله اعمال قدرت بر شبكه جهانى اينترنت، علاوه بر كشورهائى كه نام برديم، بر مناسبات اروپا و آمريكا نيز اثر نهاده است. چند روز پيش از افتتاح نشست تونس، كميسرياى مطبوعاتى اتحاديه اروپا گفت: «نبايد اجازه داد كه يك كشور به تنهايى كنترل اينترنت را در اختيار داشته باشد.»

اتحاديه اروپا قبلا پيشنهاد كرده بود كه اداره بخش فنى كامپيوترهاى خادم به بخش خصوصى واگذار شود و نظارت  بر مسائل ديگر به عهده هيات بازرسانى باشد كه از سوى دولت‌ها تعيين مى‌شوند. اين پيشنهاد با استقبال چين، ايران و عربستان سعودى روبرو شد. اما واشنگتن با  استناد به اين امر كه  آمريكا زادگاه اينترنت است، با اين پيشنهاد نيز مخالفت ورزيد.

در زمينه هدف اعلام شده نشست جهانى جامعه اطلاعاتى، ميان شركت كنندگان پيشاپيش اتفاق نظر وجود داشت. از جمله درباره تامين مالى گسترش شبكه جهانى اينترنت در جهان سوم. كشورهاى درحال توسعه پيشنهاد كرده بودند كه يك ”صندوق همبستگى ديجيتال” به اين منظور ايجاد شود. كشورهاى صنعتى ابتدا با اين پيشنهاد مخالف بودند، اما بعدا آن را پذيرفتند. البته كمك به اين صندوق داوطلبانه خواهد بود.

نكته ديگر، نگرانى‌هائى بود كه نهادهاى مدافع حقوق بشر، درباره تركيب شركت كنندگان در نشست تونس بيان كردند. مثلا  سازمان خبرنگاران بدون مرز انتقاد كرد كه برخى از كشورهاى شركت كننده در نشست بدون آن كه خود را ملزم به رعايت آزادى بيان و حقوق اوليه مردم بدانند، اجازه دارند درباره آينده اينترنت تصميم بگيرند.

 

Julien Pain  مسئول بخش آزادى اينترنت سازمان خبرنگاران بدون مرز ضمنا دولت تونس را به عنوان ميزبان نشست متهم به كارشكنى در فعاليت مدافعان حقوق بشر كرد. وى گفت: «ما دقيقا مى‌دانيم كه دولت تونس به هيج وجهى آزادى عقيده را نمى‌پذيرد و اينترنت را سانسور مى كند. به عنوان نمونه، سايت اينترنتى خبرنگاران بدون مرز در تونس قابل دريافت نيست.» 

نروژ: آمريكا توضيح دهد   

اسلوـ نروژ از آمريكا دربـاره تـوقـف يـك فروند هواپيماي آمـريكـايـي در فـرودگـاه اسلوكه‎‎ گفته ميشود براي انتقال زندانيـان بوده است‎‎ , توضيح خواست.

به‎‎ نوشته مـطبـوعــات نــروژ , يــك فـرونـد هواپيماي آمريكايـي متـعلـق بــه سـازمـان جاسـوسـي‎‎ آمـريكـا( ,سـي آي‎‎ ا)ي بـراي انــتقــال چنـد فـرد مسـلمـان بـه زندانهاي‎‎ مـخفـي چنـدي قبـل در فـرودگـاه بين المللي نروژ فرود آمده بود.

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با تكذيب ايـن‎‎ گزارش گفت‎‎ : ماموريت اين هواپـيمــا كـاملا غيرنظامي بوده است.

كشورهاي سوئد و اسپانيـا هـم پـس از انتشـار گزارش هاي‎‎ مشابه, با نـاخـرسنـدي از آن‎‎ , تـحقـيقـاتــي را دربــاره ايــن مـوضـوع آغـاز كرده اند. 

 

راديو بي‌بي‌سي در كمين فرصت ها

 

راديو دولتي بي‌بي‌سي از زمان شروع به كار دولت دكتر "محمود احمدي نژاد"، تلاش مضاعفي را به عمل مي‌آورد تا با استفاده از نظرات كارشناسي دولتمردان قبلي و جديد ايران پيرامون علل تغيير و تحولات و نيز نحوه اداره كشور كه در مجامع مختلف بيان مي‌شود، وجود نوعي "چالش" در نظام جمهوري اسلامي را تبليغ كند.

 

اين راديو كه بطور سنتي مسايل روز ايران را روزانه پيگيري مي‌كند، با استناد به اظهارات مقامهاي حال و گذشته كشور ، در هر مرحله باشيوه‌هاي تخصصي رسانه‌اي با وارونه نشان دادن واقعيات، جمع بنديهاي جديد و جهت داري در جهت گمراه كردن افكار عمومي داخل و خارج ايران تهيه مي‌كند.

 

برهمين اساس بي‌بي‌سي طي روزهاي آخر هفته گذشته با بهره‌گيري از سخنان "هاشمي رفسنجاني" رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در جلسه امامان جمعه و نيز سخنان احمدي نژاد و همچنين معاون اول رئيس جمهوري ، در يك جمع بندي خبري ادعا كرد اختلاف و چالش جدي در ميان مسئولان ايجاد شده است.

 

اين راديو روز پنجشنبه گذشته در اين رابطه گزارش داد: "اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع‌تشخيص مصلحت نظام و محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري در جريان گردهمايي سراسري ائمه جمعه بدون آنكه نامي از يكديگر ببرند به صورت غيرمستقيم به انتقاد از هم پرداختند."

بي‌بي‌سي در شرايطي بخشي از سخنان هاشمي رفسنجاني را بزرگنمايي كرد كه وي در اين اجتماع بر حمايت از دولت و مسوولان كشور تاكيد داشت و گفت:

"كساني كه امروز مسئوليت كشور را به عهده دارند به پشتيباني و همراهي نياز دارند تا بتوانند مشكلات را حل كنند."

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در عين حال هشدار داد: "دشمنان بدنبال اين هستند كه اگر يك لكه كوچك در كشور ما پيدا كردند، آن لكه را به‌يك دمل چركين تبديل كنند و آن را عليه نظام و كشور ما مورد استفاده قرار دهند." بي‌بي‌سي كه اين اظهارات را ناديده گرفته بود در سه روز آخر هفته گذشته بيش از پنج گزارش و مصاحبه پيرامون ايجاد اختلاف در سطح مقامات عالي رتبه كشور پخش كرد.

همچنين اين راديو تلاش كرد تا وانمود كند سخنان رهبري جمهوري اسلامي ايران كه فصل الخطاب تمام امور در كشور مي‌باشد، از سوي مقامات عالي رتبه ايران ناديده گرفته شده است.

بي‌بي‌سي در گزارش خود ادعا كرد: "موضعگيري انتقاد آميز دو مقام ارشد جمهوري اسلامي از يكديگر در شرايطي صورت مي‌گيرد كه "آيت‌الله علي خامنه‌اي" رهبر جمهوري اسلامي اخيرا خواستار به فراموشي سپردن كدورتهاي دوران انتخابات رياست جمهوري شده وبادفاع ازدولت محموداحمدي نژاد منتقدان دولت وي را سرزنش و خواستار توقف اين انتقادها شده بود.

اين راديو همچنين براي موجه نشان دادن مطالب خود در گفت وگو با يك تحليلگر هميشگي خود كه همواره از وي به عنوان "تحليلگر مسايل سياسي" نام مي‌برد ، ادعا كرد : "ادعانامه وپاسخ ادعانامه بين رئيس مجمع تشخيص مصلحت و رئيس جمهوري بر مي‌گردد به كدورتهاي دوره انتخابات كه اكنون بعضي با بحث مفاسد اقتصادي و امثال آن ، زنده‌اش مي‌كنند."

همين راديو پنجشنبه شب بارديگر چنين ادعا كرد: يك روز پس از آنكه "هاشمي رفسنجاني" رئيس مجمع تشخيص مصلحت ايران از سياستهاي اقتصادي دولت جديد و تغيير گسترده مديران اقتصادي انتقاد كرد، "پرويز داوودي" معاون اول رئيس جمهوري به سخنان وي پاسخ داد."

اين راديو با ايجاد فضاي كاذب رسانه‌اي در سلسله گزارشهاي متوالي خود تلاش مي‌كند از يك سو براي ايرانياني كه در ايران زندگي نمي‌كنند، ايجاد شبهه كند و از سوي ديگر براي مردم داخل كشور نيز اينگونه تداعي شود كه ميان مسئولان عالي رتبه كشور تضاد فكري و عدم همگرايي وجود دارد.

پيش از اين هم، راديو بي‌بي‌سي در خصوص مسايل اقتصادي، موضوع فشار بر بازار بورس ايران و انتخاب وزير نفت را جزو مهم‌ترين سوژه‌هاي خود قرار داده و از اين دو موضوع همواره در قالب سلسله گزارشهاي زمانبندي شده، براي القاء وجود چالشهاي اقتصادي و اختلاف و تضاد در ايران استفاده كرد.

تاكتيك جديد سياستمداران آمريكايي در حوادث تروريستي خاورميانه

نفرت عمومي مردم خاورميانه از آمريكا، سياستمداران و دولت اين كشور را به اتخاذ تاكتيك جديدي كشانده است.

در اين راستا ، يك مقام بلندپايه دولت آمريكا، براي نخستين بار و در اقدامي بي‌سابقه ، از هتل‌هاي بمب‌گذاري شده در امان (پايتخت اردن) كه طي هفته گذشته با كشته شدن ‪ ۵۷نفر و از جمله دو مقام فلسطيني و "مصطفي عقاد" كارگردان معروف فيلمهاي "محمد رسول‌الله" (ص ) و "عمر مختار" همراه بود، ديدار كرد.

"كاندوليزا رايس" وزير امور خارجه آمريكا كه روز دوشنبه هفته گذشته در جريان سفر دوره‌اي خود به خاورميانه به اردن سفر كرده بود، در محل انفجارهاي اردن حضور يافت و گفت: كشتن افراد بي‌گناه و مردم عادي، به هيچوجه توجيه‌پذير نيست.

 

نكته كليدي سخنان رايس در محل انفجارها، اين بود كه وي گفت : من به "مردم اردن" مي‌گويم، همانطور كه آنان در زمان نياز و سختي در كنار ما ايستادند، ما نيز همين كار را خواهيم كرد."

مساله ديگري كه قابل تامل است، حضور "بيل كلينتون" رييس جمهور سابق ايالات متحده به همراه همسر "هيلاري كلينتون" و دخترش در محل انفجارهاي اردن و سخنراني در آنجا مي‌باشد.

 

بيل كلينتون به هنگام ديدار از محل انفجار در هتل "راديسون" كه يكي از سه هتلي است كه هدف حملات انتحاري قرار گرفت، گفت: آماده است اقدامات ضروري را براي مبارزه با تروريسم كه بيگناهان و كودكان را مي‌كشد، انجام دهد.

 

قابل توجه است كه بسياري از آمريكايي‌ها و بويژه دموكراتها تلاش مي نمايند تا هيلاري كلينتون به سمت رياست جمهور بعدي آمريكا و بيل كلينتون به پست دبير كل آينده سازمان ملل متحد دست يابد.

 

همچنين تحليلگران سياسي، اقدامات اخير بيل كلينتون و همسرش را در راستاي كسب محبوبيت داخلي و خارجي ارزيابي مي‌كنند.

 

قطعا سفر همزمان كاندوليزا رايس و كلينتون‌ها به اردن و حضور در محل انفجار اتفاقي نيست و برنامه‌ريزي دقيقي در پشت صحنه براي آن انجام شده است.
November 20th, 2005



  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها